Edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez nauczycieli zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania. Największe znaczenie dla wychowania ma ścieżka edukacyjna czyli „zestaw treści
i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania różnych przedmiotów lub w postaci odrębnych zajęć”. Równocześnie ważna jest zasada swoistej równoległości.
Nauczyciel skupiony na czynności uczenia powinien zawsze pamiętać o kształtowaniu umiejętności i wychowaniu.
Ogólnym celem wychowania jest „wszechstronny rozwój osobowości” uczniów, dla których szkolny okres życia to czas podejmowania zasadniczych wyborów moralnych. Wychowanie w szkole należy rozumieć jako rozwijanie wrażliwości na dobro i rozpoczynać od ukazywania atrakcyjności dobra, od jego promocji i reklamy.
"Ucząc pomagamy i wychowujemy"
motto naszej szkoły
Wychowawcy w naszej szkole odsłaniają wartości i apelują, ale przede wszystkim sami, swoją osobą, swoim życiem rzucają wyzwanie. Najbardziej owocne znaczenie wychowawcze posiada bezpośredni kontakt z konkretnym światem wartości.
W wychowaniu należy być blisko ucznia i pomagać mu
w rozwiązywaniu jego problemów. Czynny przykład oddziałuje silniej niż słowo. Przy przekazywaniu wartości moralnych
ujawnia się konieczność odbicia ich w sposobie życia i postawie wychowawcy.
Wychowanie musi obejmować całego człowieka:
- jego życie fizyczne
- zdolności spostrzegania i kojarzenia
- aktywność intelektualną
- życie uczuciowo - emocjonalne
- wreszcie zdolność wyboru dobra i realizacji zamierzonych celów
Szkolny program wychowawczy powinien być wspólną sprawą, wspólnym dziełem wszystkich nauczycieli, aby założenia i problemy wychowawcze nie były realizowane i rozwiązywane tylko na godzinach wychowawczych.
Zespół Szkół nr 3 w Świdnicy to szkoła, w której:
- panuje bezpieczna atmosfera oparta na kulturze osobistej nauczycieli, uczniów i rodziców, wzajemnym szacunku, pomocy i współdziałaniu
- uczy się młodzież miłości i szacunku dla historii, tradycji polskiej państwowości i kultury
- rodzice aktywnie współdziałają i wspierają nauczycieli w pracy, pomagają w rozwiązywaniu
problemów szkoły
- uczeń okazuje pomoc i życzliwość swoim rówieśnikom
- uczeń niesie pomoc członkom społeczności lokalnej poprzez uczestnictwo w wolontariacie
- nauczyciele są sprawiedliwi i konsekwentni, wspierają uczniów w ich rozwoju, rozwijają
zainteresowania, pomagają w rozwiązywaniu problemów, są kompetentni, podnoszą swoje umiejętności
- nauczyciele mają zapewnione warunki do podnoszenia kwalifikacji
- dyrektor tworzy właściwą atmosferę pracy, potrafi sprawnie organizować pracę szkoły, wspiera nauczycieli w ich pracy, umie rozwiązywać konflikty
- zajęcia są tak prowadzone, aby wydobyć i rozwinąć talent ucznia, nauczyć samodzielnego
myślenia i wiary we własne siły
- młodzież ma zapewnioną opiekę pedagoga i pielęgniarki
- organizowane są atrakcyjne zajęcia pozalekcyjne
- zajęcia sportowe zapewniają warunki do prawidłowego rozwoju fizycznego dziecka
Trzeba mieć na uwadze fakt, że współcześnie olbrzymi wpływ na młodzież wywiera kultura masowa, która kojarzy atrakcyjne życie z różnymi odmianami zła. Dlatego nauczyciele powinni wspierać
swoich uczniów w kształtowaniu ich własnej świadomości moralnej, a nie ograniczać się wyłącznie do przekazywania wiedzy z zakresu etyki.